Positief resultaat behoeftepeiling mortuarium |
Inleiding:
In het juninummer heeft u de voorlopige resultaten kunnen lezen van
de gehouden behoeftepeiling. Bij de vaststelling van het
onderzoeksrapport zijn alleen tekstuele wijzingen
aangebracht.
We mogen spreken van een vrij hoge respons van ± 35% (in Boekelo was dit 73%!). Statistisch gezien spreekt Saxion Hogeschool over een representatief onderzoek onder de bevolking van het gehele verzorgingsgebied (Beckum, Boekelo, Rutbeek, Twekkelo en Usselo). Van het totaal aantal respondenten denkt 52% gebruik te maken van het mortuarium, 37% weet het nog niet en 11% zegt nee.
In het onderzoek hebben wij nog geen rekening kunnen houden met de forse uitbreiding op De Bleekerij.
Inventarisatie vragen,
opmerkingen en aanbevelingen
Op de vragenlijst was ruimte open gelaten om persoonlijk iets in te
vullen. Wij hebben een inventarisatie gemaakt van de reacties, deze
samengevat en gerubriceerd, waarbij tussen de [ ] het aantal
ontvangen reacties staat aangegeven. Bij de laatste vier rubrieken
heeft de commissie binnen een omkadering haar reacties/ antwoorden
gegeven. Wanneer u vindt, dat deze reacties/ antwoorden niet
volledig genoeg zijn, kunt u dit kenbaar maken aan het
secretariaat. Wij overwegen een bijeenkomst te houden om al uw
vragen te beantwoorden en de onduidelijkheden weg te
nemen.
Uitstekend initiatief [58]
Prachtig dat het er komt! Goede zaak, om zelf momenten van afscheid te kunnen kiezen. Grandioos/ geweldig/ uitstekend idee. De omgeving van Boekelo kan mee profiteren. Goed alternatief voor klein behuisden. Heel goed initiatief. Mooi, dat je zelf kunt bepalen wanneer je naar de overledene gaat. Goede oplossing voor ouderen met een mobiliteitsprobleem. Fijn dat de overledene meteen in het dorp verzorgd kan worden. Afscheid in warme, menselijke, gemoedelijke en persoonlijke sfeer mogelijk. Er is absoluut behoefte! Het lijkt ons fantastisch! Gunstiger dan in drukke stad; in het bijzonder bij het parkeren. Het is te gek dat ‘het’ er nog niet is! Super goed initiatief!!!. Naar mijn mening is dit een heel goede zet. Vlot doorwerken en er geen gras over laten groeien. Succes ermee!
Diversen
[17]
Onderzoekt u ook eens of er voldoende draagvlak is voor
een hospice. Verwijzing naar de beperkte opbaarmogelijkheid
in de R.K. kerk te Beckum. We hebben in Boekelo meer behoefte aan
een kerkhof voor alle gezindten met een urnenmuur. Is er ook
gedacht aan de toekomstige bewoners van De
Bleekerij?
Stoppen ermee![13]
De financiën beter te besteden aan voorzieningen, waar echt behoefte aan is. Echt flauwe kul! Geen probleem om naar Enschede te gaan. Relatief dure voorziening voor lage frequentie gebruik. Grote onzin! Typisch doordrammen van Dorpsraad. Mortuarium heeft geen enkel toegevoegde waarde. Niet rendabel en daarom geldverspilling. Gauw mee stoppen; zonde van de tijd! Nog meer files en opstoppingen. Gewoon niet doen dus!
Voorkeur voor opbaring
thuis [12]
Onze voorkeur heeft om vanuit de eigen woning de
laatste gang te maken. Voorkeur voor opbaring thuis; vindt het
mortuarium voor anderen wenselijk. Voor mensen waarvoor opbaring
thuis geen optie is, is het mortuarium nodig. Het mortuarium
heeft een toegevoegde waarde voor ons dorp en omliggend
buitengebied. Opbaring in huiselijke sfeer heeft veel
voordelen.
De geplande locatie
[11]
Het verenigingsgebouw in Usselo is ook een
mogelijkheid.
Dit geldt ook voor de consistoriekamer van de Johanneskerk te Twekkelo. Meer in het centrum van Boekelo. Heroverweging van de locatie i.v.m. algemene grondslag. Niet gebonden aan een kerk/ kerkgenootschap. In de buurt van Gezondheidscentrum, De Mans en De Berke. Geplande locatie is prima. In de buurt van het crematorium te Usselo zou kostenbesparend en milieuvriendelijker zijn. Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande gebouwen zoals het Gezondheidscentrum. Reacties van respondenten aan rand verzorgingsgebied verwijzen naar soortgelijke voorzieningen in Delden, Haaksbergen en Enschede.
Het mortuarium op zich.
[14]
Kan de familie de ruimte zelf aankleden? Is er ruimte
om meer overledenen op te baren? Welke faciliteiten zijn
er?
Wordt er een beheerder aangesteld? Houd rekening met de bouwstijl van het mortuarium. Hoe is de routing bij het afscheid nemen en het condoleren? Is er voldoende privacy in het mortuarium.
Zullen begrafenisondernemers wel gebruik maken van het mortuarium? Maak het interieur niet te somber. Wordt er voldoende rekening gehouden met diverse gezondheidsaspecten? Wanneer wordt het gerealiseerd? Er zou ook een mogelijkheid moeten zijn om afscheid te kunnen nemen en te condoleren.
Wanneer de financiële haalbaarheid is vastgesteld wordt een stichting gevormd, die het mortuarium ook zal beheren. Een begrafenisondernemer, deskundig op het gebied van mortuaria volgens het ‘huiskamermodel’, heeft ons geadviseerd bij de samenstelling van het programma van eisen. Bij twee Boekelose aannemers is een offerte aangevraagd. Een kleinzoon van architect Sluijmer, de oorspronkelijke architect van de kerk, zal opdracht krijgen het ontwerp te maken. Een binnenhuisarchitecte maakt een ontwerp voor het interieur. Er wordt veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie en het gehele gebouw voldoet aan alle wettelijke eisen en voorschriften geldend voor mortuaria. De familie heeft de mogelijkheid om de ruimte enigszins aan te kleden. Er komt een tafel met stoelen waaronder een ‘gemakkelijke’ stoel. Het geheel zal een huiselijke uitstraling krijgen; maximale privacy wordt gewaarborgd. In de koelruimte kunnen twee overledenen gelijktijdig geplaatst worden. Door middel van een vouwwand in de algemene ruimte is in zo’n geval de privacy tijdens bezoek toch gewaarborgd. Vooraf worden voor dit soort gevallen waterdichte afspraken gemaakt. Er komt extra parkeergelegenheid, de mogelijkheid voor het houden van een afscheidsbijeenkomst/-dienst en een ‘correcte’ routing bij het condoleren en afscheid nemen. De nabestaanden leggen hun wensen voor aan de begrafenisondernemer waaronder de voorkeur voor opbaring in het mortuarium. Omdat tegenwoordig steeds meer rekening wordt gehouden met de wensen van de nabestaanden, is de verwachting dat men aan deze wens zal voldoen. Het toekomstig stichtingsbestuur neemt op zich de begrafenisondernemers in de regio goed te informeren |
Hoeveel kost het
gebruik?[10]
Laat het beheer niet in handen komen van een
commerciële ondernemer. Komt er een aanspreekpunt c.q. beheerder?
Waarom is er nog geen prijsindicatie gegeven voor een opbaring? Kan
iedereen dan gebruik maken van het mortuarium ongeacht de
kosten?
Zijn er extra kosten verbonden aan het gebruik van het mortuarium? Wordt de begrafenisverzekering zo niet steeds een stukje duurder? Jullie moeten de mensen eens informeren welke kosten een en ander met zich meebrengt? Betaalt de uitvaartverzekering de kosten?
Zijn er nog andere verplichtingen, die de belanghebbenden nog niet weten?
Zoals reeds opgemerkt, komt het beheer in handen van een stichting, waarin zoveel mogelijk geledingen uit het gehele verzorgingsgebied vertegenwoordigd zijn. De stichting stelt een beheerder/ aanspreekpunt aan. De intentie is te beheren zonder winstoogmerk. De tarieven zullen marktconform zijn, mogen beslist niet hoger liggen dan van een commerciële onderneming. Gestreefd wordt naar een mogelijke kostenbesparing. De totale kosten voor een crematie of begrafenis zullen door het gebruik van het mortuarium niet hoger zijn. De verwachting is dat de uitvaartverzekering deze kosten zal vergoeden. |
De vragenlijst
[5]
Waarom kan elk gezinslid geen mening geven? Merkwaardig
dat bij vraag 3 ‘nee’ toegelicht kan worden en ‘ja’ niet. Ik heb
moeite met de vraagstelling van vraag 4. Toelichting of hulp was
mogelijk tussen 15.00 -17.00 uur; er zijn veel mensen die nog
werken! Grote twijfels bij de resultaten/ uitkomsten van de peiling
omdat de vraagstelling suggestief en vooropgezet is; inleidende
tekst had beter geformuleerd moeten worden.
Uitgangspunt bij de samenstelling was een vragenlijst van één dubbelzijdig A4-formaat met op de voorzijde een korte toelichting en op de achterzijde maximaal 5 à 6 vragen met een mogelijkheid opmerkingen te plaatsen. Daarom hebben we ons beperkingen moeten opleggen voor wat betreft één vragenformulier per adres en bewuste keuzen gemaakt voor de vragen 3 en 4. De commissie heeft de eindredactie geheel overgelaten aan de onderzoeker van Saxion. Voor hulpverlening in de middaguren is alleen gedacht aan ouderen. |
Wat doen we nu verder?
Op 4 juli wordt het
onderzoeksrapport aangeboden aan wethouder mevr. M. Koomen,
verantwoordelijk wethouder voor het Stadsdeel West. Nu met deze
behoeftepeiling de wenselijkheid is aangetoond, begint de commissie
met de oriëntatie op de financiële haalbaarheid. Hiervoor vindt
binnenkort een gesprek plaats met de stadsdeelmanager West. We
zullen ons ook oriënteren op subsidiemogelijkheden via het
gemeentelijk subsidiebureau en informatie inwinnen bij de
Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVVK).
Interesse in het
onderzoeksrapport en/of extra informatie?
Wanneer u
interesse heeft in het onderzoeksrapport of behoefte heeft aan
aanvullende informatie, kunt u contact opnemen met het
secretariaat (e-mail: [email protected]
of tel. 428 14 72) of met één
van de andere commissieleden Henny Westerveld
(tel. 428 20 67), Ben Bel (tel. 428 17 97) en Jacques Schoeman
(tel. 428 17 84).
Jan Vos