Positief resultaat behoeftepeiling mortuarium


Inleiding:
In het juninummer heeft u de voorlopige resultaten kunnen lezen van de gehouden behoeftepeiling. Bij de vaststelling van het onderzoeksrapport zijn alleen tekstuele wijzingen aangebracht.

We mogen spreken van een vrij hoge respons van ± 35% (in Boekelo was dit 73%!). Statistisch gezien spreekt Saxion Hogeschool over een representatief onderzoek onder de bevolking van het  gehele verzorgingsgebied (Beckum, Boekelo, Rutbeek, Twekkelo en Usselo). Van het totaal aantal respondenten denkt 52% gebruik te maken van het mortuarium, 37% weet het nog niet en 11% zegt nee.

In het onderzoek hebben wij nog geen rekening kunnen houden met de forse uitbreiding op De Bleekerij.


Inventarisatie vragen, opmerkingen en aanbevelingen
Op de vragenlijst was ruimte open gelaten om persoonlijk iets in te vullen. Wij hebben een inventarisatie gemaakt van de reacties, deze samengevat en gerubriceerd, waarbij tussen de [ ] het aantal ontvangen reacties staat aangegeven. Bij de laatste vier rubrieken heeft de commissie binnen een omkadering haar reacties/ antwoorden gegeven. Wanneer u vindt, dat deze reacties/ antwoorden niet volledig genoeg zijn, kunt u dit kenbaar maken aan het secretariaat. Wij overwegen een bijeenkomst te houden om al uw vragen te beantwoorden en de onduidelijkheden weg te nemen.


Uitstekend initiatief [58]

Prachtig dat het er komt! Goede zaak, om zelf momenten van afscheid te kunnen kiezen. Grandioos/ geweldig/ uitstekend idee. De omgeving van Boekelo kan mee profiteren. Goed alternatief voor klein behuisden. Heel goed initiatief. Mooi, dat je zelf kunt bepalen wanneer je naar de overledene gaat. Goede oplossing voor ouderen met een mobiliteitsprobleem. Fijn dat de overledene meteen in het dorp verzorgd kan worden. Afscheid in warme, menselijke, gemoedelijke en persoonlijke sfeer mogelijk. Er is absoluut behoefte! Het lijkt ons fantastisch! Gunstiger dan in drukke stad; in het bijzonder bij het parkeren. Het is te gek dat ‘het’ er nog niet is! Super goed initiatief!!!. Naar mijn mening is dit een heel goede zet. Vlot doorwerken en er geen gras over laten groeien. Succes ermee!

Diversen [17]
Onderzoekt u ook eens of er voldoende draagvlak is voor een hospice.  Verwijzing naar de beperkte opbaarmogelijkheid in de R.K. kerk te Beckum. We hebben in Boekelo meer behoefte aan een kerkhof voor alle gezindten met een urnenmuur. Is er ook gedacht aan de toekomstige bewoners van De Bleekerij?


Stoppen ermee![13]

De financiën beter te besteden aan voorzieningen, waar echt behoefte aan is. Echt flauwe kul! Geen probleem om naar Enschede te gaan. Relatief dure voorziening voor lage frequentie gebruik. Grote onzin! Typisch doordrammen van Dorpsraad. Mortuarium heeft geen enkel toegevoegde waarde. Niet rendabel en daarom geldverspilling. Gauw mee stoppen; zonde van de tijd! Nog meer files en opstoppingen. Gewoon niet doen dus!


Voorkeur voor opbaring thuis [12]
Onze voorkeur heeft om vanuit de eigen woning de laatste gang te maken. Voorkeur voor opbaring thuis; vindt het mortuarium voor anderen wenselijk. Voor mensen waarvoor opbaring thuis geen optie is, is het mortuarium nodig. Het mortuarium  heeft een toegevoegde waarde voor ons dorp en omliggend buitengebied. Opbaring in huiselijke sfeer heeft veel voordelen.


De geplande locatie [11]
Het verenigingsgebouw in Usselo is ook een mogelijkheid.

Dit geldt ook voor de consistoriekamer van de Johanneskerk te Twekkelo. Meer in het centrum van Boekelo. Heroverweging van de locatie i.v.m. algemene grondslag. Niet gebonden aan een kerk/ kerkgenootschap. In de buurt van Gezondheidscentrum, De Mans en De Berke. Geplande locatie is prima. In de buurt van het crematorium te Usselo zou kostenbesparend en milieuvriendelijker zijn. Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaande gebouwen zoals het Gezondheidscentrum. Reacties van respondenten aan rand verzorgingsgebied verwijzen naar soortgelijke voorzieningen in Delden, Haaksbergen en Enschede.


Het mortuarium op zich. [14]
Kan de familie de ruimte zelf aankleden? Is er ruimte om meer overledenen op te baren? Welke faciliteiten zijn er?

Wordt er een beheerder aangesteld? Houd rekening met de bouwstijl van het mortuarium. Hoe is de routing bij het afscheid nemen en het condoleren? Is er voldoende privacy in het mortuarium.

Zullen begrafenisondernemers wel gebruik maken van het mortuarium? Maak het interieur niet te somber. Wordt er voldoende rekening gehouden met diverse gezondheidsaspecten? Wanneer wordt het gerealiseerd? Er zou ook een mogelijkheid moeten zijn om afscheid te kunnen nemen en te condoleren.


Wanneer de financiële haalbaarheid is vastgesteld wordt een stichting gevormd, die het mortuarium ook zal beheren.

Een begrafenisondernemer, deskundig op het gebied van mortuaria volgens het ‘huiskamermodel’, heeft ons geadviseerd bij de samenstelling van het programma van eisen. Bij twee Boekelose aannemers is een offerte aangevraagd. Een kleinzoon van architect Sluijmer, de oorspronkelijke architect van de kerk, zal opdracht krijgen het ontwerp te maken.

Een binnenhuisarchitecte maakt een ontwerp voor het interieur. Er wordt veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie en het gehele gebouw voldoet aan alle wettelijke eisen en voorschriften geldend voor mortuaria. De familie heeft de mogelijkheid om de ruimte enigszins aan te kleden. Er komt een tafel met stoelen waaronder een ‘gemakkelijke’ stoel. Het geheel zal een huiselijke uitstraling krijgen; maximale  privacy wordt gewaarborgd.

In de koelruimte kunnen twee overledenen gelijktijdig geplaatst worden. Door middel van een vouwwand in de algemene ruimte is in zo’n geval de privacy tijdens bezoek toch gewaarborgd. Vooraf worden voor dit soort gevallen waterdichte afspraken gemaakt. Er komt extra parkeergelegenheid, de mogelijkheid voor het houden van een afscheidsbijeenkomst/-dienst en een ‘correcte’ routing bij het condoleren en afscheid nemen.

De nabestaanden leggen hun wensen voor aan de begrafenisondernemer waaronder de voorkeur voor opbaring in het mortuarium. Omdat tegenwoordig steeds meer rekening wordt gehouden met de wensen van de nabestaanden, is de verwachting dat men aan deze wens zal voldoen.

Het toekomstig stichtingsbestuur neemt op zich de begrafenisondernemers in de regio goed te informeren


 

Hoeveel kost het gebruik?[10]
Laat het beheer niet in handen komen van een commerciële ondernemer. Komt er een aanspreekpunt c.q. beheerder? Waarom is er nog geen prijsindicatie gegeven voor een opbaring? Kan iedereen dan gebruik maken van het mortuarium ongeacht de kosten?

Zijn er extra kosten verbonden aan het gebruik van het mortuarium? Wordt de begrafenisverzekering zo niet steeds een stukje duurder? Jullie moeten de mensen eens informeren welke kosten een en ander met zich meebrengt? Betaalt de uitvaartverzekering de kosten?

Zijn er nog andere verplichtingen, die de belanghebbenden nog niet weten?


Zoals reeds opgemerkt, komt het beheer in handen van een stichting, waarin zoveel mogelijk geledingen uit het gehele verzorgingsgebied vertegenwoordigd zijn. De stichting stelt een beheerder/ aanspreekpunt aan. De intentie is te beheren zonder winstoogmerk. De tarieven zullen marktconform zijn, mogen beslist niet hoger liggen dan van een commerciële onderneming. Gestreefd wordt naar een mogelijke kostenbesparing. De totale kosten voor een crematie of begrafenis zullen door het gebruik van het mortuarium niet hoger zijn. De verwachting is dat de uitvaartverzekering deze kosten zal vergoeden.


De vragenlijst [5]
Waarom kan elk gezinslid geen mening geven? Merkwaardig dat bij vraag 3 ‘nee’ toegelicht kan worden en ‘ja’ niet. Ik heb moeite met de vraagstelling van vraag 4. Toelichting of hulp was mogelijk tussen 15.00 -17.00 uur; er zijn veel mensen die nog werken! Grote twijfels bij de resultaten/ uitkomsten van de peiling omdat de vraagstelling suggestief en vooropgezet is; inleidende tekst had beter geformuleerd moeten worden.


Uitgangspunt bij de samenstelling was een vragenlijst van één dubbelzijdig A4-formaat met op de voorzijde een korte toelichting en op de achterzijde maximaal 5 à 6 vragen met een mogelijkheid opmerkingen te plaatsen. Daarom hebben we ons beperkingen moeten opleggen voor wat betreft één vragenformulier per adres en bewuste keuzen gemaakt voor de vragen 3 en 4. De commissie heeft de eindredactie geheel overgelaten aan de onderzoeker van Saxion. Voor hulpverlening in de middaguren is alleen gedacht aan ouderen. 


Wat doen we nu verder?
Op 4 juli wordt het onderzoeksrapport aangeboden aan wethouder mevr. M. Koomen, verantwoordelijk wethouder voor het Stadsdeel West. Nu met deze behoeftepeiling de wenselijkheid is aangetoond, begint de commissie met de oriëntatie op de financiële haalbaarheid. Hiervoor vindt binnenkort een gesprek plaats met de stadsdeelmanager West. We zullen ons ook oriënteren op subsidiemogelijkheden via het gemeentelijk subsidiebureau en informatie inwinnen bij de Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVVK).


Interesse in het onderzoeksrapport en/of extra informatie?
Wanneer u interesse heeft in het onderzoeksrapport of behoefte heeft aan aanvullende informatie, kunt u contact opnemen met  het secretariaat (e-mail:
[email protected] of tel. 428 14 72) of met één van de andere commissieleden Henny Westerveld

(tel. 428 20 67), Ben Bel (tel. 428 17 97) en Jacques Schoeman

(tel. 428 17 84).


Jan Vos